“We vervullen een belangrijke functie binnen de regio”
Leerlingen die dreigen vast te lopen of zelfs al (gedeeltelijk) thuiszitten, kunnen sinds dit schooljaar terecht op de voorzieningen ‘plezierig leren’ en ‘blijven leren’ van vso Daaf Geluk. De Dunamare-school startte dit initiatief met een duidelijk doel voor ogen: thuiszitten voorkomen en doorbreken. Kim Weidemann, directeur vso Daaf Geluk: “We zien het als onze maatschappelijke opdracht om leerlingen met internaliserende problematiek aan boord te houden.”
Wat als een leerling dreigt uit te vallen, omdat diplomagericht onderwijs niet optimaal aansluit?Gesteund door het samenwerkingsverband VO Zuid-Kennemerland is vso Daaf Geluk aan de slag gegaan met een oplossing voor een kwetsbare groep leerlingen. ”Niet alle leerlingen kunnen diplomagericht onderwijs bijbenen. Doorzaken als angst of prikkelgevoeligheid ervaren ze het als een sneltrein. Deze groep wilden we een ‘locomotief’ bieden: een alternatief met een rustig programma en nóg meer maatwerk”, legt Kim uit. “Een plek waar leerlingen zich fijn voelen als het een periode minder goed gaat, zodat we uitval voorkomen. Want als een leerling thuis komt te zitten, ben je eigenlijk te laat.”
Zin om te leren
Het resultaat zijn de voorzieningen ‘plezierig leren’ en ‘blijven leren’, middenin het groen gelegen van de Haarlemmermeer. “Onder leiding van onze teamleider voorzieningen Marie-Louise Davelaar heeft het team ‘plezierig leren’ ontwikkeld voor leerlingen die op dit moment niet kunnen werken aan diplomagericht onderwijs. In een veilige, huiselijke setting zorgen we dat ze weer zin krijgen om te leren. We werken met fases, waardoor het traject en de doelen heel inzichtelijk zijn en elk succes gevierd kan worden. Heel belangrijk, want zo krijgen ze hun zelfvertrouwen terug.” ‘Blijven leren’ is er voor leerlingen die niet volledig kunnen deelnemen aan klassikaal onderwijs. “In plaats van een vol programma, richtende leerlingen vanuit het vso en vo zich op een aantal vakken en werken ze aan (deel)kwalificaties. Op deze manier gaan ze stap voor stap richting een diploma.”
Pionieren
Wie door de voorzieningen loopt, heeft het gevoel in een huiskamer te zijn. “Veel leerlingen hebben een schooltrauma opgelopen, dus we wilden een plek creëren die huiselijkheid en warmte uitstraalt. Ja, er hangt een digibord, maar voor de rest is het heel gezellig. Met dank aan de collega’s die hier werken! Zij hebben alle kringloopwinkels afgestruind om een fijne sfeer neer te kunnen zetten.” Deze betrokken collega’s zijn onderdeel van het team van Daaf Geluk. “Een aantal docenten en pedagogisch hulpverleners wilde hier graag aan de slag. Het zijn echt pioniers die samen het verschil maken voor deze leerlingen!” Want het concept is uniek in de regio. “Er zijn vergelijkbare particuliere initiatieven, maar er is nog niet eerder zoiets vanuit een school opgezet. Het voelt goed dat we deze belangrijke functie kunnen vervullen in de regio.Daarnaast hebben we al tien jaar de ‘doorstroomklas’, die is gevestigd in de Daaf Geluk in Haarlem. Door middel van deze voorziening bieden we leerlingen vanuit het regulier vo een zachte landing is ons speciaal onderwijs.”
Toekomstperspectief
Ontwikkeling staat centraal bij de voorzieningen. “We richten ons vooral op de aspecten die wél goed gaan. Daardoor kijken de leerlingen weer met vertrouwen naar de toekomst.” En terecht, want er zijn tal van mogelijkheden, vertelt Kim. “Zo kunnen leerlingen uitstromen naar de vavo om de laatste certificaten te behalen of – met een diploma op zak - uitstromen naar een (bbl-)opleiding in het mbo. Als terugkeren naar diplomagericht onderwijs geen optie is, zoeken we samen naar een fijne werkplek. We zitten middenin het pand van SpaarneWerkt, dus de lijntjes zijn kort.” Hoewel de voorzieningen pas dit schooljaar zijn geopend, is nu al duidelijk dat het werkt. “Het resoneert bij de leerlingen. De rust, de extra aandacht, de setting... Na de kerstvakantie gaan we uitbreiden, zodat we voor nóg meer leerlingen in de regio een veilige haven kunnen zijn.”