16 september 2021

We gaan ervoor, dit – bijna weer normale – schooljaar!

De sfeer zit er goed in, op VSO Daaf Geluk. “We merken het aan hoe relaxed mensen weer rondlopen op school”, zegt directeur Monica van den Hoven.

“Het is bij ons op school bijna weer als vanouds”, begint Monica. “Behalve de verplichte mondkapjes. Daar moeten we op blijven wijzen. Ze worden nogal eens vergeten door leerlingen en soms ook door medewerkers. Voor de medewerkers is het ook jammer dat de 1,5 meter afstand nog niet verdwenen is. Hun pauzeruimte moeten we helaas nog steeds volgens coronaregels inrichten. Het zou ook fijn zijn als we zonder terughoudendheid weer een arm om iemands schouder kunnen slaan, zonder meteen te denken: oeh, mag dit wel?”

Schoolkampen

In de derde week van het nieuwe schooljaar gingen de tweede- tot en met de zesdeklassers op kamp. Waar de klassen drie tot en met zes voorheen naar het buitenland gingen, waren de bestemmingen dit jaar vanwege corona in Nederland. “In Domburg, Ameland, Maastricht en Schoorl,” zegt Monica, “en ze waren een groot succes. De leerlingen hebben enorm genoten. Ik kreeg van een aantal medewerkers al de vraag of we de kampen volgend jaar opnieuw dichter bij huis kunnen houden.”

Wéér een verandering

Toch is er nog wel wat extra werk aan de winkel voor het team. Monica: “Op onze school zitten kinderen met een angstproblematiek en/of een stoornis in het autistisch spectrum. Deze leerlingen gedijen bij een duidelijke, vaste structuur. De overgang vorig jaar naar online les was erg groot voor veel van hen. En nu ze in het nieuwe schooljaar opeens weer alle dagen fysiek op school moeten zijn, is dat voor sommige leerlingen opnieuw een lastige verandering. Wij helpen ze daar zo goed mogelijk mee om te gaan, door veel met ze te praten, ze te motiveren en duidelijke structuren aan te bieden.”

Socialisering

Voor hun sociaal-emotionele ontwikkeling krijgen de leerlingen van VSO Daaf Geluk dit schooljaar extra ondersteuning van onder andere pedagogische hulpverleners en orthopedagogen. De mentoren hebben bovendien extra mentortijd gekregen. “Met dank aan de extra NPO-gelden”, zegt Monica. “Daarmee kunnen we ook meer didactische ondersteuning geven – we bieden extra maatwerkuren aan voor vakken waarin leerlingen ondersteuning nodig hebben. Verder organiseren we allerlei activiteiten rondom de school voor de socialisering van onze leerlingen. Denk aan uitjes, projecten, sportdagen et cetera, waarbij je elkaar echt kunt ontmoeten en je je als mens ontwikkelt. Want dat is het belangrijkste: als de socialisering en persoonsvorming van leerlingen goed gaan, komt het leren vanzelf.”