14 september 2021

Feestelijke officiële opening opleidingsjaar opleidingsschool H20 en Dunamare Academie

Op maandag 13 september was er een feestelijke opening voor alle medewerkers van Dunamare Onderwijsgroep en alle docenten in opleiding van Opleidingsschool H20. De opleidingsschool H20 en de Dunamare Academie openden het nieuwe opleidings- en academiejaar met een bijzondere online lezing Briljante mislukkingen door Paul Iske.

Bij Dunamare Onderwijsgroep vinden we blijven leren en ontwikkelen erg belangrijk, talentontwikkeling van leerlingen en medewerkers staan hoog in het vaandel. April van Loenen benadrukte in haar korte introductie nog eens het belang dat iedereen zoveel mogelijk de kans krijgt om zijn of haar talenten te ontwikkelen. En het is fijn dat die mogelijkheden ruim geboden worden door de opleidingsschool en de Dunamare Academie.

Nieuwe kansen

Paul Iske is hoogleraar Open Innovation & Business Venturing aan de School of Business and Economics van de Universiteit Maastricht en had het in zijn inspirerende lezing onder andere over de voorwaarden waaronder mensen en organisaties met verschillende achtergronden nieuwe combinaties kunnen vormen en daarmee nieuwe kansen kunnen scheppen voor innovatie.

Durven falen

Paul is van mening dat verschillen nodig zijn om tot vernieuwing te kunnen komen. Hij denkt dan ook dat innovatie een proces is van vallen, opstaan, experimenteren en leren. En durven falen hoort daar ook bij. Want, zo denkt Paul, in complexe omgevingen lopen dingen altijd anders, nooit loopt alles volgens plan. En als we accepteren dat dingen anders kunnen lopen dan verwacht, dan kunnen we daar ook van leren.

Fouten maken is misschien niet ideaal, Paul spreekt in dat geval over faalkosten. Het is niet leuk om te mislukken, maar er is ook een ander perspectief mogelijk, een zogenaamde faalopbrengst. Paul pleit er dan ook voor om de leeropbrengsten niet verloren te laten gaan. Wat kun je bijvoorbeeld leren van een mislukt project zodat je in de toekomst andere keuzes kunt maken?

Briljante mislukkingen

Paul ziet een briljante mislukking als een goed voorbereide poging om waarde te creëren, maar met een andere uitkomst dan gepland en met een leereffect. Hij heeft zelfs een formule ontwikkeld zodat je kunt uitrekenen hoe briljant je mislukking is. Als voorbeeld van een briljante mislukking noemt hij zwemmer Maarten van der Weijden die in 2018 de Elfstedentocht zwemmend wilde afleggen maar hier niet in slaagde. Na reflectie op zijn mislukte poging probeerde hij het in 2019 nog een keer en toen haalde hij wel met succes de finish.

Ben je nieuwsgierig naar het nieuwe programma? Neem dan een kijkje op www.dunamare-academie.nl of kijk in ons programmaboekje. Op de nieuwe website vind je een gevarieerd aanbod van klassikale en online trainingen.