Doorstromers, zijinstromers of starters, elk jaar beginnen op de scholen van Dunamare Onderwijsgroep nieuwe collega’s aan hun carrière in het voortgezet onderwijs. In deze serie vertellen zij kort wat hen motiveert en hoe het ze bevalt. Vandaag: Marloes Nieveld, docent nederlands  op het Haarlemmermeer Lyceum, locatie Zuidrand

Hoe kwam je op het Haarlemmermeer Lyceum terecht?

‘Ik heb na de pabo zes jaar op een vmbo-school gewerkt. Ondertussen heb ik mijn lesbevoegdheid gehaald. Maar eerlijk gezegd vond ik de leerstof op het vmbo niet zo uitdagend meer. Het vmbo is meer gericht op waarden en normen. Dat is belangrijk, maar ik vond de lesinhoud te basaal. Daarom ben ik blij met deze overstap.’

Kun je een voorbeeld geven?

‘Ik kan het hier in mijn lessen gemakkelijker hebben over beeldspraak en begrippen als metaforen en metoniemen. Vmbo-leerlingen zijn heel praktisch, havoleerlingen stellen meer vragen. Dat vind ik leuk. Mijn drijfveer is altijd het contact met de klas geweest. Daarom is het fijn dat ik dit jaar ook meteen mentor ben.’

Hoe waren de eerste weken?

‘Het is natuurlijk even wennen. Een nieuw boek, nieuwe instructies. En door corona konden we ook niet alles doen wat ik normaal zou doen in een les. In tweetallen werken of in groepjes. Daardoor mis je wel een deel van de sociale kant. Verder ben ik hier meer bezig met individuele begeleiding, coaching en reflecteren. Geen dag is hetzelfde.’

Je zit dus op je plek?

‘Vanaf het begin voelt het goed. Ik had een heel open gesprek met veel herkenning. De sfeer is heel gemoedelijk en de mensen zijn gemotiveerd.’