14 januari 2022

“Het kost een bonk energie, maar je krijgt er veel voor terug”

Elk jaar verwelkomen we nieuwe medewerkers op onze scholen. Doorstromers, zijinstromers of collega’s die aan de start van hun carrière staan. Wat drijft hen? En hoe zijn ze ontvangen door het team? In deze serie delen zij hun verhaal. Vandaag Frits van Musscher, docent biologie. Dit schooljaar startte hij op de Prof. Dr. Gunningschool-VSO.

“Ik heb jarenlang in het regulier onderwijs gewerkt. Dat vond ik altijd leuk, maar achteraf gezien miste ik soms uitdaging. De Prof. Dr. Gunningschool-VSO biedt speciaal onderwijs aan kinderen met gedrags- of ontwikkelingsproblemen. Dat vraagt om een heel andere manier van lesgeven: elke minuut van de les moet je uiterst geconcentreerd zijn. Dat kost een bonk energie, maar je krijgt er ook veel voor terug. Het enthousiasme dat leerlingen tonen als ze je vertrouwen is heel mooi.”

In gesprek

“In mijn lessen geef ik zoveel mogelijk voorbeelden uit het dagelijks leven, zodat het dichtbij de kinderen staat. En niet in moeilijke woorden, maar gewoon zoals het ook op straat wordt besproken. Daarnaast vind ik het belangrijk dat er ruimte is voor een gesprek; het draait niet alleen om mijn verhaal, maar ook – of misschien wel juist – om de inbreng van de leerlingen.”

Stapje verder

“In het regulier onderwijs krijgen kinderen met problemen niet altijd de zorg die ze nodig hebben. Er is bijvoorbeeld geen tijd of het hoort niet bij je rol. Op deze school heb ik alle ruimte om leerlingen extra zorg te bieden en een goede relatie op te bouwen. Dat ik na dertig jaar onderwijservaring een stapje verder mag gaan, vind ik heel waardevol. Ik durf wel te zeggen dat speciaal onderwijs écht bij me past. Als het aan mij ligt, word ik hier oud.”