3 juni 2021

Een kort gesprek met stagiaire wiskunde Lynn van den Heuvel van het Spaarne College

Stagiaires staan aan het begin van een loopbaan als docent in het voortgezet onderwijs. Wat is hun kijk op het onderwijs? En waarom willen ze graag lesgeven? In deze serie vertellen zij wat hen motiveert en hoe het bevalt. Een kort gesprek met de 19-jarige Lynn van den Heuvel, stagiaire wiskunde op het Spaarne College.

Hoe kwam je op het Spaarne College terecht?

“Ik heb vorig jaar op Het Schoter (*) stage gelopen en ik vond de begeleiding vanuit Dunamare en H2O erg fijn. Dus ik wilde graag binnen de organisatie blijven en ontdekken wat het verschil is tussen lesgeven aan havo- en vwo-leerlingen of aan vmbo-leerlingen.”

Heb je altijd al docent willen worden?

“Ja, ik wil gewoon lekker voor de klas staan. Ik heb van kleins af aan gezegd dat ik docent wilde worden, maar dan in het basisonderwijs. Maar tijdens een stage merkte ik dat het basisonderwijs eigenlijk niks voor me was. Ik denk dat lesgeven aan havo- en vwo-leerlingen me het meeste ligt. Ik vind het heel leuk om mensen iets bij te brengen. Het is bijvoorbeeld mooi om te zien dat leerlingen van tevoren denken dat ze iets niet kunnen, maar dat op een gegeven toch het kwartje valt.”

En bevalt het lesgeven?

“Ik vind het jammer dat ik op dit moment niet een hele klas voor mijn neus heb. Hybride lesgeven is best lastig, maar verder vind ik het lesgeven nog steeds heel leuk. Het is even wennen om tegelijkertijd les te geven aan 9 leerlingen in de klas en 9 leerlingen thuis. Ik moet nu bijvoorbeeld zittend lesgeven zodat ik ook voor de leerlingen thuis te verstaan ben. En ik ben juist iemand die graag actief lesgeeft en rondloopt door de klas. Het is niet per se zwaar, maar ik merk wel dat ik goed moet plannen.”

Wat voor docent ben jij?

“Ik denk dat ik vrij makkelijk ben als docent, maar leerlingen moeten het niet te gek maken. Streng ben ik niet, maar ik geef wel duidelijk mijn grenzen aan. Ze mogen best veel van me, alleen op een gegeven is het gewoon klaar. En dat weten leerlingen ook wel.”

(*) Het Schoter hoort bij Dunamare Onderwijsgroep die bestaat uit 22 scholen voor voortgezet onderwijs. Je vindt hier een overzicht van alle scholen.