“Een klas is net een mini-samenleving”
De Week tegen Pesten heeft dit jaar de slogan: ‘Kijk ‘s door een andere bril en zie: je klas is een team’. Hoe zorg je voor veiligheid op school en in de klas? En hoe is het teamgevoel op onze Dunamare-scholen? We spreken Daphne Hartman, docent Nederlands en Frans, mentor en trajectbegeleider op het Montessori College Aerdenhout (MCA).
Daphne: “Montessorionderwijs is gericht op samenwerkend leren, keuzes leren maken en betrokkenheid. Deze thema’s versterken een veilig pedagogisch klimaat. We gaan er vanuit dat het leren vanzelf komt als de sfeer veilig is.In plaats van omgekeerd. Op het MCA hebben we bewust gekozen om geen pestprotocol op te stellen. We zetten in op een goed pedagogisch klimaat en omdat we preventief bezig zijn, ondervangen we veel. Natuurlijk komen er wel eens conflicten voor - dat gebeurt overal. Maar over het algemeen zijn we grote problemen voor.”
Ze zit nu nog midden in de zogenaamde Gouden Weken. “Als leerlingen bij ons op school starten, ondertekenen ze een formulier met onze afspraken. Daarna zetten we in op groepsdynamiek en veiligheid. Inmijn brugklas zeg ik altijd: het is belangrijk dat jullie goed met elkaar omgaan, dat iedereen zich veilig voelt. Door mijn coachingopleiding en Master Educational Needs heb ik geleerd hoe het brein werkt. Als je je goed voelt, dán is er pas plek om het cognitieve deel aan te spreken. Zonder prettig pedagogisch klimaat sla je gewoon niet zoveel op. Ik vind dat superinteressant.”
Samenwerkend leren
“Een klas is net een mini-samenleving. Als mentor heb je in eerste instantie de taak om een veilige sfeer op te bouwen en daar plukt later iedereen de vruchten van. We maken daarom heel duidelijke afspraken. Zoals: niemand zit alleen, we werken graag samen.Samenwerkend leren is echt een belangrijk onderdeel bij ons op school. Na de herfstvakantie ga ik aan de slag met post-its waarop mijn mentorleerlingen hun sterke en minder sterke kwaliteiten kunnen aangeven. Mijn doel is een veilige klas, dat bereik je door duidelijkheid, toegankelijkheid en betrokkenheid.”
Ze weet dat het ook wel een anders gaat. “Docenten denken toch vrij snel: pak je pen, etui, schrift en leren maar. Maar ga eerst kennismaken, bespreek hoe je met elkaar omgaat, zet die sfeer neer in de klas! Op het MCA zetten wij ook heel erg in op de begeleiding van nieuwe docenten. Er is daarom een landings- en ondersteuningsprogramma voor nieuwkomers en zij-instromers. Als nieuwe collega krijg je direct de juiste begeleiding om volgens onze visie voor de klas te staan. Zo zorgen we ervoor dat iedereen kan landen en uiteindelijk dezelfde ‘taal’ spreekt.”
Hulp van buiten
“Wij staan echt bekend als een veilige school en daar ben ik trots op. Dit komt door onze eigen inzet, de betrokkenheid met én van de ouders maar ook omdat we expertise van buiten naar binnen halen. Wij bieden geregeld trainingen aan en halen professionals in huis. Dat werkt heel verbindend. Daarnaast hebben we een sterk ondersteuningsteam en goede mentoren.” Ze lacht. “Uiteraard stralen wij dat teamgevoel ook uit naar de leerlingen en hun thuisfront.En je merkt: dat werkt!”