“Een boek lezen is nu best tof”
Leeskilometers maken en het leesplezier bevorderen. Dunamare-school Het Schoter zet hier volop op in. Auteursbezoeken, vaste leesmomenten in de klas, een ‘Bibliotheek op School’ én een vakoverstijgend beleid. Cindy Wijers, docent Nederlands op Het Schoter, praat ons bij.
“We zijn het schooljaar goed gestart met de officiële opening van onze ‘Bibliotheek op School’, een initiatief in samenwerking met Bibliotheek Zuid-Kennemerland. Het Schoter is de eerste middelbare school in Haarlem die dit heeft. De bibliotheek wordt goed bezocht: om te lezen, huiswerk te maken óf voor advies. Onze leesbevorderaar Suzan Bergman helpt leerlingen om een boek te kiezen dat past bij hun niveau en interesses. De bibliotheek is ook de plek voor verschillende activiteiten. Zo heeft er al een eerste auteursbezoek, van Wilma Geldof, plaatsgevonden. Een groot succes!”
Ontspannend
“Een tijdje terug zijn we gestart met vaste leesmomenten. Zo lezen alle eerste- en tweedeklassers twee keer per week een half uur tijdens de les in een zelfgekozen boek. We hebben onlangs de pilot geëvalueerd en over het algemeen zijn de reacties positief. Natuurlijk houd je altijd leerlingen die écht niet van lezen houden, maar de meeste vinden het ontspannend. We stimuleren leerlingen ook om in de pauze of tussenuren te lezen. Naast de balie staat een boekenkast en daar wordt regelmatig iets uit gepakt. Sowieso helpt het dat onze school smartphonevrij is. Daardoor is de digitale wereld onder schooltijd op de achtergrond en is er meer ruimte om te kletsen, spelen óf een boek te pakken.”
Leesplezier
“Een ander project dat momenteel loopt in de brugklassen is ‘Project B’. Bibliotheek Zuid-Kennemerland heeft themadozen samengesteld met boeken over een bepaald onderwerp. In elke doos zitten toegespitste werkvormen die je als docent kunt gebruiken in de les. Leesplezier staat hierbij voorop: we willen de leerlingen laten ervaren hoe fijn het is om in een boek gezogen te worden en je in een andere wereld te begeven. Ervaring leert dat het ontzettend belangrijk is om leerlingen in de onderbouw aan het lezen te krijgen. Als dat er eenmaal inzit, nemen ze het mee naar de bovenbouw. Uiteraard vinden er daar ook leesprojecten en -activiteiten plaats. Zo gaan leerlingen uit 4 vwo binnenkort naar het literatuurmuseum in Den Haag.”
Vakoverstijgend plan
“Samen met een aantal collega’s zit ik in een taalbeleidgroep. We werken aan een vakoverstijgend plan om taligheid in ons gehele onderwijs te verweven. Een goed voorbeeld daarvan zijn de leesboeken die nu in elk lokaal te vinden zijn. Deze kunnen onder meer tijdens de verplichte leeshalfuurtjes worden gebruikt, want die rouleren en vinden dus in álle lessen plaats, niet alleen bij Nederlands. Sommige docenten moesten daar best even aan wennen, maar uiteindelijk is leesvaardigheid iets wat je bij elk vak nodig hebt – denk aan de zogenaamde ‘verhaaltjessommen’ bij wiskunde. De vakdocenten hebben meegedacht over de leesboeken, zodat deze een link hebben met het betreffende vak.”
Razendenthousiast
“Ik durf wel te zeggen dat leesplezier steeds meer leeft bij ons op school. Vorig jaar hebben we voor het eerst meegedaan aan de voorleeswedstrijd Read2Me. Docenten én leerlingen waren razendenthousiast. Wat helpt, is dat we leerlingen koppelen aan boeken die ze aanspreken en goed kunnen behappen. Dan krijgen ze er echt lol in. Vroeger werden boeken gezien als iets voor ‘nerds’ maar ik merk dat het steeds toffer wordt om te lezen. Een ontwikkeling die ik alleen maar kan toejuichen!”