“Dat het OCW op zo’n grote schaal met onze scholen in gesprek gaat, is een belangrijke stap voorwaarts”
Vandaag krijgt onze onderwijsgroep hoog bezoek. Honderd beleidsmedewerkers van het ministerie van Onderwijs Cultuur en Wetenschap (OCW) komen een kijkje nemen op verschillende Dunamare-scholen en het Bestuurs- en Servicebureau. Heel waardevol, vindt het College van Bestuur. Henk Post: “Voor doeltreffend beleid moeten scholen en de beleidsmedewerkers van OCW de handen ineenslaan.”
Henk: “Elkaar ontmoeten is een van de speerpunten van onze strategische koers. Dat geldt niet alleen voor leerlingen, maar ook voor beleidsmedewerkers, leraren en schoolleiders. Iets wat nu te weinig gebeurt. Scholen weten vaak niet waar ze heen moeten met hun problemen en beleidsmedewerkers hebben soms het idee dat het alleen om geld gaat. Wanneer we elkaar vaker opzoeken, zijn de echte oplossingen binnen handbereik.”
Maatschappelijke problemen
“Je kunt alleen goed beleid maken als je weet hoe iets in de praktijk uitpakt. Dat weet ik als geen ander, want ik heb zelf ook bij het OCW gewerkt. Wat betekent een bepaalde maatregel voor de leraar in de klas, de roostermaker of de schoolleider? Het moet niet de zoveelste taak zijn die erbij komt. Maar ook om grotere, maatschappelijke problemen op te lossen, hebben we elkaar nodig. Ze zeggen weleens: it takes a village to raise a child. Daar geloof ik heilig in. Neem de rellen van de afgelopen tijd. Het is niet alleen de taak van de scholen om zich hierover te buigen. Ouders en beleidsmedewerkers spelen hierin óók een belangrijke rol.”
Kansengelijkheid
“Om de dialoog te verbeteren en de leefwerelden te verbinden, hebben mijn collega April van Loenen van het College van Bestuur en Roel Endert van het OCW de ontmoeting tussen de beleidsmedewerkers OCW en de scholen geïnitieerd. Beide partijen hebben een gemeenschappelijk doel - kinderen kansen bieden - maar hoe doe je dat doeltreffend? Enerzijds is er geld voor nodig, maar het vraagt ook om een gerichte aanpak in de klas. Ik hoop dat tijdens het bezoek duidelijk wordt dat je voor kansengelijkheid leerlingen soms juist ongelijk moet behandelen. Kinderen die door uiteenlopende redenen minder in aanraking komen met zaken als taal en cultuur, hebben net even wat méér nodig dan kinderen die dat wel van huis uit meekrijgen. Een duidelijke groep die extra aandacht verdient, zijn onze ISK-leerlingen. Daar loop je overigens gelijk tegen regelgeving aan. De bekostiging vanuit OCW is erop gebaseerd dat een leerling aan het begin van een schooljaar start, maar dat is bij een ISK lang niet altijd het geval. Ook voor dat soort praktische zaken is het goed om met elkaar in gesprek te blijven.”
Drempelverlagend
“Meerdere collega’s hebben vooraf gevraagd wat ze moeten organiseren voor het bezoek. Maar het mooie is dat het vooral draait om de dagelijkse gang van zaken. Waar heeft een school nou allemaal mee te maken op een dag? Wat is er nodig om de leerlingen op school te krijgen en goede lessen te verzorgen? Vmbo- en praktijkscholen worden vaak vergeten in het onderwijsdebat, dus ik kijk er heel erg naar uit om ook deze scholen in de kijker te zetten. Dat ze zien dat het gaat om leerlingen met heel veel talenten en dat daar enorm leuke en boeiende carrières uit voortkomen. Ook ben ik er trots op dat Dunamare speciaal onderwijs biedt, zodat niemand buiten de boot valt. Onze scholen zijn een mooie afspiegeling van de maatschappij en een plek waar ontmoeting plaatsvindt. Zo belangrijk, want leren doe je samen. Dit initiatief is daar een mooi voorbeeld van op beleidsniveau. Voor beide partijen is het een spannende dag, maar we hopen dat het drempelverlagend werkt en het contact voortaan makkelijker wordt gelegd. Zo kunnen we samen een gemeenschap vormen rond de leerlingen en met gebundelde krachten werken aan goed onderwijs.”