30 september 2021

Aandacht voor muziek op onze scholen: twee collega’s vertellen

Op 1 oktober is het Internationale Muziekdag, ook wel Wereldmuziekdag genoemd. Het doel van deze dag is de muziekkunst in alle delen van de samenleving te stimuleren. Voor ons een mooie gelegenheid om twee bevlogen muziekdocenten te vragen naar hun ervaring. Hoe is het om muziekles te geven op een middelbare school? Vincent Lobé, muziekdocent op het Haarlem College en Patrick Wildenburg, werkzaam op het Coornhert Lyceum in Haarlem aan het woord.

Plezier overbrengen

Vincent Lobé geeft les op het Haarlem College in kunstvakken waar muziek, drama en dans onderdeel van zijn. Op de vraag waarom hij muziekdocent is geworden, reageert hij enthousiast: “Ik heb mijn hele leven muziek gemaakt en vond dat leuk, ik beleefde daar heel veel plezier aan. En als ik dat plezier op de één of andere manier kan overbrengen op anderen, dan is dat mijn toekomst.

Leren luisteren zijn basisvaardigheden. Ik wil leerlingen graag op een andere manier laten leren en beleven. Het is een luxe dat we op een creatieve school als het Haarlem College prachtige voorzieningen hebben zoals een theaterzaal en een muzieklokaal zodat ik mijn passie voor muziek kan delen met leerlingen.”

Bevlogen muziekdocent

Patrick Wildenburg is een bevlogen muziekdocent op het Coornhert Lyceum in Haarlem en hij vindt lesgeven op een middelbare school zó leuk dat hij er eigenlijk nooit mee gestopt is. Patrick vertelt: “Ik ben oorspronkelijk begonnen als leerkracht op de basisschool, begin jaren tachtig, daarna begon ik aan een opleiding aan het conservatorium gericht op schoolmuziek. Ik denk dat muziek als vak op school een beetje onderschat wordt. Muziekles is namelijk heel breed, het is theoretisch en praktisch.

Je leert bijvoorbeeld over de geschiedenis van muziek. Je leert luisteren, maar je leert ook vooral theoretische kennis praktisch toe te passen. Er wordt op school veel gedaan aan muziek. We hebben op het Coornhert een orkest en diverse ensembles, koren en bandjes. Je kunt als leerling aan muzikale activiteiten deelnemen en muziek als examenvak kiezen.”

Leren samenwerken

Vincent: “Creatieve vakken spelen op het Haarlem College een belangrijke rol, dat komt ook door de komst van het theater. Deze ruimte is heel professioneel ingericht, dat stimuleert natuurlijk enorm om uit te pakken in alle facetten. Dus niet alleen in muziek, maar ook in drama. Het gaat eigenlijk vooral om een combinatie van vakken die gericht zijn op de podiumkunsten.

Met mijn manier van werken probeer ik veel vaardigheden op een creatieve manier te oefenen. Belangrijke vaardigheden die leerlingen heel goed kunnen gebruiken in hun verdere loopbaan. En dat heeft simpelweg te maken met presenteren, of je nu met muziek of drama bezig bent, je moet jezelf presenteren op een podium. In het theater en in de muziek moet je ook veel samenwerken, anders wordt het nooit wat. Je bent letterlijk van elkaar afhankelijk. Je hebt dus een enorm gemeenschappelijk gevoel van verantwoordelijkheid.”

Muziekavonden op school

Patrick: “Elk jaar hebben we op het Coornhert Lyceum een muzikale kerstviering waar alle klassen aan mee kunnen werken. We houden ook elk jaar drie grote muziekavonden waar iedereen aan mee mag doen. Het is best bijzonder dat leerlingen uit alle klassen met elkaar muziek maken op de muziekavonden van het Coornhert. Tegelijkertijd is dit een kans voor eindexamenleerlingen om hun praktijkgedeelte mee af te ronden. Verder zijn er ook nog twee muzikale onderbouwavonden aan het einde van het jaar. Op deze muzikale avonden is er ruimte voor een orkest, maar ook voor bandjes en solisten. Het is een mix aan muzikale stijlen.”

Vincent: “Op het Haarlem College hebben we in het derde leerjaar altijd een musicalproductie. Dat zijn echt grote producties zoals Hair, Grease en West Side Story. We doen deze producties in samenwerking met studenten van de artiestenopleiding van het Nova College en van het ROC Amsterdam. Deze studenten verzorgen de regie van de musicals, een grote leerervaring. Er speelt zelfs een liveband. Een ander hoogtepunt voor onze school is de jaarlijkse talentenshow, een groot evenement waarbij uiteindelijk twintig acts geselecteerd worden. We kunnen hier gewoon heel veel mooie dingen maken.”