1 december 2021

“Soms noemen leerlingen mij zelfs mama”

Elk jaar verwelkomen we nieuwe medewerkers op onze scholen. Doorstromers, zijinstromers of collega’s die aan de start van hun carrière staan. Wat drijft hen? En hoe zijn ze ontvangen door het team? In deze serie delen zij hun verhaal. Vandaag Barbara Kildsen, docent wiskunde. Dit schooljaar startte ze op De Hartenlust in Bloemendaal.

Wat maakt De Hartenlust een fijne werkplek?

“Het is een heel leuke mavo-school waar de docenten out of the box denken om het maximale uit een kind te halen. Ook is er echt oog voor de leerlingen. Zo worden er allerlei activiteiten voor hen georganiseerd: van een herfstloop langs het strand tot een workshop Afrikaanse percussie. De kinderen hebben hier de tijd van hun leven!”

Hiervoor werkte je op een vmbo-school. Is het vmbo/de mavo ‘jouw ding’?

“Ik ben zo’n twintig jaar geleden in het vmbo-onderwijs gerold en ik moet zeggen dat het ook zeker bij me past. De leerlingen zijn vaak best mondig en daar moet je op de juiste manier op kunnen reageren. Mij gaat dat goed af; ik voel echt een klik. Misschien omdat ik vroeger ook best pittig was.”

Oh, vertel.

“Ik werd er in de bovenbouw regelmatig uitgestuurd en ben bijna geschorst geweest. Je kunt wel zeggen dat ik het gespreksonderwerp in de docentenkamer was. De enige met wie ik een beetje overweg kon, was mijn docent wiskunde. Zo is ook mijn liefde voor het vak ontstaan. Hij kon prachtige grafieken tekenen en mooi vertellen. De logica in wiskunde vind ik heel fascinerend. Dat overbrengen op anderen, geeft me veel voldoening. Soms komen leerlingen jaren later nog naar me toe om me te bedanken, omdat ze het vak door mijn uitleg echt konden begrijpen.”

Wiskunde is best abstract. Hoe laat je het leven in de klas?

“Om de linker- en rechterhersenhelft te activeren, gebruik ik veel kleur. Ik markeer bijvoorbeeld de dingen die belangrijk zijn: dat zorgt gelijk voor meer overzicht. Iets anders wat ik doe, is structuur aanbrengen in hun schriften. Zo moeten ze bij mij bijvoorbeeld met een kantlijn werken. Ik ben ervan overtuigd dat structuur in hun schrift ook structuur in hun hoofd teweegbrengt.”

Dat klinkt best strak. Ben je een strenge docent?

“Absoluut niet. Gelukkig is dat over het algemeen ook niet nodig, omdat ik volgens de leerlingen rust uitstraal. Soms noemen ze me per ongeluk ‘mama’. Dan vinden ze zichzelf stom, maar ik vind het alleen maar mooi. Het laat zien dat ze zich veilig bij me voelen.”