14 november 2021

“In het onderwijs mag je je kwetsbaar opstellen”

Elk jaar verwelkomen we nieuwe medewerkers op onze scholen. Doorstromers, zijinstromers of collega’s die aan de start van hun carrière staan. Wat drijft hen? En hoe zijn ze ontvangen door het team? In deze serie delen zij hun verhaal. Marcel Sikking, docent economie, bijt het spits af. Dit schooljaar startte hij op het Coornhert Lyceum in Haarlem.

Je bent een zogenaamde zijinstromer, vertel.

“Ik heb altijd in het bedrijfsleven gewerkt. Op een gegeven moment dacht ik: maar wat als ik nou iets heel anders ga doen? Mijn vrienden wezen me op het onderwijs. Ik ben deze mogelijkheid gaan onderzoeken en werd steeds enthousiaster. Een paar maanden later startte ik op de UvA om mijn eerstegraads lesbevoegdheid te halen in bedrijfseconomie. Inmiddels heb ik deze afgerond en ben ik bezig met de eerstegraads lerarenopleiding economie.”

Wat is het grootste verschil tussen het bedrijfsleven en het onderwijs?

“In het onderwijs mag je je kwetsbaar opstellen. Als je ergens tegenaan loopt, kun je daar met je collega’s over praten. In het bedrijfsleven is dat anders; daar laat je niet zo snel het achterste van je tong zien. In die zin is de onderwijscultuur een stuk relaxter. Ik vind het heel bevrijdend.”

Kent het onderwijs ook minder rooskleurige kanten?

“Een dagje rustig aan doen, kan niet; daar moest ik wel aan wennen. Je kunt moe zijn of je niet heel lekker voelen, maar als je les hebt moet je er gewoon staan. Punt. Daarnaast zijn de schoolvakanties minder zaligmakend dan ik had gedacht. Een groot deel van de dagen gaat op aan toetsen nakijken en lessen voorbereiden.”

Hoe bevalt het tot nu toe op het Coornhert Lyceum?

“Het Coornhert is een frisse en gezellige school met collega’s van deze tijd. Al vanaf de eerste dag voelt het als een warm bad. Iedereen is behulpzaam en neemt de tijd om kennis te maken. Ik ben heel blij dat ik op deze plek mijn vlieguren kan maken.”

Dus geen spijt van je carrièreswitch?

“De stap naar het onderwijs is de juiste beslissing geweest. Laatst zei een collega nog tegen me dat ik zo energiek rondloop, alsof ik lekker op mijn plek zit. En zo voelt het voor mij ook. Natuurlijk kost het roer omgooien energie: je doet alles voor het eerst en moet vertrouwd raken met de lesstof en klassenmanagement. Toch heb ik het enorm naar mijn zin en hoop ik nog vele jaren in het onderwijs te mogen werken!”