29 oktober 2020

Interview met nieuwe collega Michael Joost, docent Engels op het Schoter

Doorstromers, zijinstromers of starters, elk jaar starten op de scholen van Dunamare Onderwijsgroep nieuwe collega’s aan hun carrière in het voortgezet onderwijs. In deze serie vertellen zij kort wat hen motiveert en hoe het ze bevalt. Vandaag: Michael Joost – docent Engels – Het Schoter.

Altijd al docent willen worden?

‘Als je mij vroeger had gevraagd waar ik zou gaan werken, stond het onderwijs niet bovenaan. Ik had eigenlijk geen idee wat ik wilde toen ik mijn havo afrondde. Bij toeval werd ik gevraagd om ICT-lessen te gaan geven. Ik was nog geen twintig en ik stond voor de klas. Ik sprak de taal van de leerlingen. Het ging over voetbal, gaming. En toch bleef ik de docent. Al snel wist ik: dit is het. Dat is nu dertien jaar geleden.’ 

Je bent dus zonder opleiding begonnen?

‘Ja, sterker nog, ik rond mijn opleiding dit jaar af. En ondertussen heb ik in Heerhugowaard gewerkt en de laatste jaren op een kleine mavo in Hilversum. Dat was ver reizen en niet echt handig te combineren met een jong gezin. Ik wilde wat dichterbij en een grotere school waar ik meer taken kan uitvoeren. Ik ben erg geïnteresseerd in onderwijsontwikkeling, TTO, digitalisering, dat soort dingen. Tijdens de sollicitatie bleek dat die interesses aansluiten bij wat het Schoter wil. We hadden een goede match. Ik kan me hier echt nuttig kan maken.’ 

Wat voor docent ben jij?

‘Niet iemand die centraal voor de klas staat. Ik kijk wat leerlingen zelf triggert en geef gerichte feedback. Dat vond ik tijdens de coronaperiode een enorme uitdaging. Hoe geef je effectief feedback, hoe betrek je leerlingen via een scherm. De inhoud van je les kun je wel vertellen, maar dat contact is zó belangrijk.’ 

Wat is de eerstvolgende stap in je eigen ontwikkeling?

‘Ik zou graag mentor willen zijn. Dan ben je nog meer betrokken bij de leerlingen. Verder zou ik de TTO-kant op willen, met name richting mavo. En ja, de digitalisering natuurlijk. Dat is geen keus meer. We moeten blijven aansluiten bij onze doelgroep en de wereld om ons heen.’