16 februari 2021

Aandacht voor álle leerlingen – zo doet het Ichthus Lyceum dat

De focus in het VO ligt nu vooral op examenleerlingen en dat is ontzettend belangrijk. Maar álle leerlingen verdienen natuurlijk onze aandacht. Hoe krijg je dat in coronatijd voor elkaar?

“We proberen onze leerlingen perspectief te blijven bieden en hun moraal hoog te houden”, zegt rector Alexander Volmer van het Ichthus Lyceum. “We willen dat ze weer lekker in hun vel komen te zitten.” 

Last van de lockdown

Tijdens de eerste lockdown was de school vooral gefocust op het leerproces en hoe dat online vorm te geven. Alexander: Met het online lesgeven hebben we inmiddels veel ervaring en dat kunnen we goed organiseren". Nu zien we juist dat de problemen zich op mentaal vlak beginnen te manifesteren.” Hij schat in dat zo’n 20 procent van de leerlingen van het Ichthus Lyceum echt last heeft van de lockdown. “Ze voelen zich alleen, hebben concentratieproblemen of vinden het moeilijk om hun werk te plannen. Met die leerlingen gaan we na de krokusvakantie individuele diagnostische gesprekken voeren om te kijken waar de schoen wringt. Vervolgens zullen we ze op school met maatwerk ondersteunen, bijvoorbeeld met extra uitleg in een vak, oefenen met planning of iets anders.” 

Lekker in hun vel 

Er zijn ook leerlingen met wie het prima gaat, die minder moeite hebben met de lockdown. Toch is de school ook waakzaam voor het welzijn van deze leerlingen. Alexander: “Dat percentage van 20 procent moet natuurlijk niet groter worden. Veel leerlingen hebben al het gevoel dat dit schooljaar een soort verloren tijd is. Daarom zetten we na de krokusvakantie een programma op voor alle leerlingen om de moed erin te houden. We willen ze meegeven dat het zin heeft om goed aan school te blijven werken, dat het ergens toe leidt – als tegenwicht voor al die negatieve verhalen over achterstanden en ‘coronadiploma’s’. We onderzoeken hoe we meer gezamenlijke activiteiten online kunnen organiseren zoals een klassenbattle of sportactiviteiten. We hopen dat die activiteiten positief uitwerken op het leerproces en dat zo veel mogelijk leerlingen weer lekker in hun vel komen te zitten.” 

Focus op nu

 Of het genoeg gaat zijn, weet hij niet. “Ik maak me behoorlijk zorgen over de psychologische ontwikkeling van leerlingen. Maar we kunnen nu geen plannen maken voor de lange termijn. We proberen er het beste van te maken tot de zomervakantie, de focus ligt echt op het nú.”