
"Samen weet je meer dan alleen"
Vandaag vond onze jaarlijkse ‘conferentie van rekenschap’ plaats. Schoolleiders, stafhoofden, leden van de Raad van Toezicht en de Gemeenschappelijke Medezeggenschapsraad kwamen bijeen om met elkaar in gesprek te gaan over dit thema en te laten zien hoe zij invulling geven aan de Dunamare-ambities. Henk Post, bestuurder Dunamare onderwijs: “Het is fijn om van gedachten te wisselen. Samen weet je meer dan alleen.”
Na een korte introductie van bestuursleden April van Loenen en Henk Post, gingen de aanwezigen met elkaar in gesprek over prikkelende stellingen rond rekenschap. De strategische koers van Dunamare omvat vijf ambities op het gebied van ‘kwalificatie’, ‘socialisatie’, ‘persoonsvorming’, ‘sturing’ en ‘anders organiseren’. Volgens de sturingsfilosofie van de onderwijsgroep leggen de scholen daar rekenschap over af en laten ze zien op welke manier ze ermee aan de slag zijn gegaan. Het belang hiervan wordt breed gedragen. Liesbeth Pennings, rector Haarlemmermeer Lyceum Dalton: “Zeggen wat je doet en doen wat je zegt: dat vind ik belangrijk. Het sluit ook naadloos aan op ons daltononderwijs, waarin verantwoordelijk nemen één van de kernwaarden is.”
Inkijkje
Rectoren van diverse Dunamare-scholen namen het woord. Zo vertelde onder andere Machiel Doeleman hoe het Ichthus Lyceum invulling geeft aan ‘kwalificatie’, gaf Alexander Volmer tekst en uitleg bij ‘sturing’ op het Coornhert Lyceum en vertelde Liesbeth Pennings wat het Haarlemmermeer Lyceum Dalton doet op het gebied van ‘socialisatie’. Liesbeth: “Eigenlijk zit dat van nature in onze school verweven. Vanuit het daltonprincipe zijn persoonlijke en cognitieve ontwikkeling even belangrijk. Dat hebben we op heel veel verschillende manieren vormgegeven. Je ziet het bijvoorbeeld terug in ons burgerschapsonderwijs, de daltonuren waarin leerlingen zelf kiezen wat ze doen, maar ook in het plusdocument dat leerlingen naast het daltoncertificaat ontvangen als ze geslaagd zijn. Daarin staan alle extra activiteiten die ze hebben gedaan, van deelname aan het retoricateam tot het doen van vrijwilligerswerk.”
Waardevol
Naast rekenschap afleggen, werd er besproken in hoeverre de scholen tevreden zijn met het resultaat en waar er nog winst te behalen valt. Henk: “We doen heel veel, maar je moet het wel kunnen meten. Dat is best lastig. Ik denk dat we een stap kunnen zetten als het gaat om het beter inzichtelijk maken wat we bereikt hebben.” Daarover samen sparren, is heel waardevol vindt Henk. “Dat gebeurt niet alleen tijdens deze conferentie, maar ook op andere bijeenkomsten die Dunamare door het jaar heen organiseert, zoals de directieteamoverleggen. Het is fijn om van gedachten te wisselen met andere scholen; samen weet je meer dan alleen.” De conferentie werd afgesloten met een plenaire sessie waarin de uitkomsten werden besproken en een gezellige borrel. Liesbeth: “Ik kijk terug op een leerzame middag waarin we weer veel van en met elkaar hebben geleerd.”
Meer weten over de strategische koers van Dunamare? Bekijk hier het animatiefilmpje.