Het Schoter viert feest: ook de mavo is nu officieel tto-gecertificeerd
Het Schoter biedt al geruime tijd tweetalig onderwijs aan mavo-, havo- en vwo-klassen. Sinds deze maand is ook de mavo officieel gecertificeerd en daarmee alle afdelingen van Het Schoter. Marjolijn Muller, docent geschiedenis en coördinator tto-onderbouw en de mavo, is trots op het resultaat. “We zijn als school blij met het enthousiaste commissierapport van het Nuffic. Dit is een pluim op ons werk!”
Gefeliciteerd!
Ook de mavo is nu officieel een tto-afdeling Hoe ging de voorbereiding?
Marjolijn: “We bieden op Het Schoter al sinds 2018 tweetalig onderwijs aan voor mavoleerlingen. Samen met een groepje docenten hebben we een programma bedacht. In schooljaar 2021/2022 deed de eerste mavo-groep glansrijk eindexamen. Dit jaar kwam de Nederlandse organisatie voor internationalisering in onderwijs (Nuffic) langs om te kijken of je een accreditatie krijgt. En we hebben het certificaat!”
Je moet aan veel eisen voldoen. Wat voor feedback gaf de commissie?
“In het eindgesprek gaven ze aan onder de indruk te zijn van het niveau Engels van onze leerlingen en de duidelijke aanwezigheid van de Content and Language Integrated Learning (CLIL)-didactiek in de lessen. Daarnaast roemden zij de open en prettige sfeer. Zowel tussen docenten onderling, als tussen de leerlingen en docenten. Verder waren er veel complimenten voor de uitvoeringskracht van het beschreven beleid. Wat wij zeggen te doen, zag de commissie terug in de praktijk. Deze feedback is heerlijk om te horen. De betrokken docenten doen dit werk met veel enthousiasme en de leerlingen zijn over het algemeen erg positief over deze vorm van onderwijs. Een bevestiging dat we op de goede weg zijn, is altijd prettig.”
Zijn jullie de enige school in de regio die tweetalig onderwijs geeft aan de mavo?
“Er zijn meerdere scholen die tweetalig onderwijs geven, maar vooralsnog bieden wij als enige tto-school in Haarlem lessen aan voor mavoleerlingen. En daar staan wij enorm achter!Met tweetalig onderwijs geef je leerlingen een stevige basis mee voor een steeds internationalere samenleving.
Samen met de leerlingen kijken we naar hun eigen positie in de wereld. Ons lesprogramma is heel dynamisch en blijft in ontwikkeling. We hebben uitwisselingsprogramma’s, praten veel over internationalisering, wereldburgerschap en andere culturen. Naast een hoog Engels niveau, wat heel handig is voor de toekomstige banen, leren ze veel extra dingen die in hun verdere leven van pas komen. Ook steeds meer mbo’s bieden tweetalig onderwijs aan, bijvoorbeeld binnen finance, toerisme, recreatie en de detailhandel.”
Mavo-onderwijs in het Engels. Is er veel animo voor?
“Dat blijft helaas wat achter. Er heerst toch wat meer angst en spanning bij ouders en leerlingen. Er is twijfel of ze het niveau wel aankunnen of ze zijn bang dat het dagelijks Engels spreken te vermoeiend is. Maar ook de mavoleerlingen krijgen les op hun eigen niveau, en elke dag Engels praten went. Wij zien juist dat deze vorm van onderwijs heel geschikt is voor de mavo. Wij volgen de CLIL-methodiek waarin taal en inhoud op zo’n actieve en levendige manier worden samengebracht dat ze elkaar versterken. Het is een heel activerende bouwsteen van tweetalig onderwijs. Kortom: aan ons de taak om te laten zien dat deze vorm van onderwijs ontzettend passend is voor de mavo!”
Wat vind jij zelf zo leuk aan deze vorm van onderwijs?
“Ik ben er toevallig ingerold, maar haal er elke dag nog zoveel plezier uit! We blijven ons tto-onderwijs verbeteren, om het zo uitdagend en interessant mogelijk te maken voor onze leerlingen. Het opzetten van buitenlandse reizen en het opnieuw inrichten van de lessen en ons leerlingenportfolio blijven mooie uitdagingen. Ik heb een heerlijke baan!”