Doorstromers, zijinstromers of starters, elk jaar starten op de scholen van Dunamare Onderwijsgroep nieuwe collega’s aan hun carrière in het voortgezet onderwijs. In deze serie vertellen zij kort wat hen motiveert en hoe het ze bevalt. In gesprek met Mark Verdam, docent Nederlands en Rekenen, Tender College.
Hoe ben je bij het Tender College terecht gekomen?

‘Kuno de Roover, die hier op het Tender College lesgeeft, attendeerde mij op een vacature. Ik werkte al vijftien jaar in het basisonderwijs, maar het voortgezet onderwijs was een wens. Het kwam niet helemaal op het goede moment, maar ik dacht, ik kan in ieder geval even kennismaken. Ja, en toen was ik eigenlijk meteen enthousiast. Superhartelijke collega’s, goed sfeer, ontwikkelmogelijkheden. Met mijn pabo-diploma kon ik meteen aan de slag in de onderbouw praktijkschool, de combi en het vmbo.’ Ik hoor nu dat meerdere collega’s die stap hebben gemaakt.’

Is het anders?
‘Compleet anders. Dit zijn voornamelijk leerlingen die extra zorg kunnen gebruiken. De klassen zijn kleiner, je bent meer individueel bezig. Het is echt maatwerk, maar dat is ook precies de uitdaging. Soms gaat een groot deel van de lestijd op aan zorg en niet aan kennisoverdracht. Waar ik nog aan wennen moet, is dat ik hier niet één groep heb zoals op de basisschool. Ik geef twee vakken aan drie niveaus. Je moet snel switchen.’

Heb je altijd docent willen worden?
‘Ik heb altijd mensen verder willen helpen. En het onderwijs past daar het beste bij. Kinderen ontwikkelen zo snel. Ze staan open voor heel veel dingen. Ik hou van dat ontwapende.’

Geen spijt dus?
‘Nee, en dat komt ook door de school. Iedereen is hier heel gastvrij. Je wordt als nieuwe collega direct opgenomen in het team. Ik kan alles vragen, dat maakt het makkelijk. Ik krijg de ruimte om mijn draai te vinden.’