Doorstromers, zijinstromers of starters, elk jaar starten op de scholen van Dunamare Onderwijsgroep nieuwe collega’s aan hun carrière in het voortgezet onderwijs. In deze serie vertellen zij kort wat hen motiveert en hoe het ze bevalt.

Demi Broekstra – LO-docent – Technisch College Velsen

Hoe ben je met het TCV in contact gekomen?

‘Er stond een vacature op Meesterbaan, de vacaturesite voor het onderwijs. Ik ben vlak voor de zomer afgestudeerd, dus dit is mijn eerste echte baan in het onderwijs.’

Wat sprak je aan in het Technisch College Velsen?

‘Vooral de doelgroep. Ik heb tijdens mijn stage op een vmbo-school in Almere gewerkt en gemerkt dat ik deze leerlingen echt interessant vind. Je kunt iets met ze bereiken, maar dan moet je wel een sociale band met ze opbouwen. Vertrouwen is belangrijk. Dat gaat niet vanzelf, er zit soms een blokkade. Maar dat is nu juist de uitdaging. Ik besteed daar bewust aandacht aan.’

Heb je altijd LO-docent willen worden?

‘Ik wist een paar dingen zeker: ik wilde met mensen werken, maar ook iets met sport doen. Aan het eind van mijn middelbare school zei de gymdocent tegen me dat de ALO wel iets voor mij zou zijn. Gek hè, die combinatie had ik zelf nog niet gemaakt.’

Hoe gaat het lesgeven?

‘Ik heb veel stagegelopen. Dan moet je zelf de lessen geven, maar je hebt altijd back-up van je begeleider. Nu moet ik het allemaal alleen doen. Maar gelukkig is er een duidelijk LO-programma, hebben we een vakgroep met de andere LO-docenten waar ik mee kan overleggen. Dat geldt trouwens voor alle docenten hier. Ik zit hier heel erg op mijn plek.’

Op het TCV zitten vooral jongens. Maakt dat nog uit?

‘Oh nee, ik ben – geloof ik – de een van de eerste vrouwelijke LO-docenten hier. Dat is misschien even wennen, maar ik word volledig gerespecteerd. En wat de lesinhoud betreft: ik volg het LO-programma, maar af en toe gooi ik er wat extra balsporten in. Dan kunnen ze lekker hun energie kwijt.’