
"Ik hoop een inspiratie te kunnen zijn voor mijn leerlingen”
Thomas Veerman, docent Mens en Maatschappij, startte dit schooljaar op het Spaarne College. Wat drijft hem? En hoe is hij ontvangen door het team? In deze serie waarin nieuwe medewerkers aan het woord komen, deelt hij zijn verhaal. Thomas: "In het begin was ik weleens onzeker."
Was het een droom om voor de klas te staan?
“Zeker! Ik wist vrij snel dat ik docent wilde worden. Als kind observeerde ik al graag de leraren; dan keek ik hoe zij het deden. Bovendien kun je wel zeggen dat het docentschap me met de paplepel is ingegoten, want mijn drie zussen staan ook voor de klas. Ik heb de lerarenopleiding geschiedenis gedaan, op diverse scholen gewerkt en ben in augustus 2021 aan de slag gegaan op het Spaarne College.”
Vond je de eerste keer voor de klas spannend?
“In het begin was ik weleens onzeker en vroeg ik me af of ik het lesgeven wel kon. Je grootste angst is toch dat leerlingen tijdens de les boeken naar je gaan gooien ofzo, haha. Gelukkig ging mijn eerste les hartstikke goed. Dat succes is leuk en geeft een boost om door te gaan. Inmiddels voel ik me aardig steady en als ik vragen heb, kan ik terecht bij mijn fijne collega’s. Ik voel me hier echt welkom.”
Heb je tips voor startende docenten?
“Ik denk dat je de werkdruk in het onderwijs niet moet onderschatten. Ik heb mijn werk rustig opgebouwd en mezelf de tijd gegund om ervaring op te doen als invaller binnen zowel vmbo- als havoscholen. Zie het als een rijbewijs: als je die net hebt, is het ook beter om niet gelijk op dag één midden in de spits te rijden.”
Is het Spaarne College een bewuste keuze?
“Deze school sprak me direct aan. Alles is goed geregeld, het gebouw is mooi en het lesgeven op een VMBO-school vind ik gewoon leuk. Het pedagogische aspect dat daarbij komt kijken en het begeleiden van leerlingen met een rugzakje zie ik als een uitdaging. Ik krijg vaak het excuus: ‘Maar meneer Veerman, dat kan ik echt niet hoor.’ Mijn antwoord is steevast: ‘Ik heb ook MBO gedaan en kijk eens waar ik nu sta. Ook jou lukt dat!’ Ik hoop een inspiratie te kunnen zijn voor mijn leerlingen.”