‘We blijven elkaar ontmoeten’ 
Talentontwikkeling van leerlingen gaat bij Dunamare Onderwijsgroep hand in hand met talentontwikkeling van docenten, onderwijs ondersteunend personeel en leidinggevenden. Via de eigen Dunamare Academie hebben medewerkers de mogelijkheid zich te verdiepen en verbreden in hun vakgebied, kennis te delen met collega’s en vaardigheden aan te leren die hun werk- en privéleven kunnen verrijken.

Anouk Ruis is coördinator van Dunamare Academie. Zij vertelt hoe de academie en het lesprogramma zich ook in coronatijd ontwikkelden. ‘We bieden nu veel trainingen en cursussen online aan via Teams, waaronder de nieuwe training ‘Coachend mentoraat’. Het voordeel is dat we deze online trainingen op andere tijden kunnen organiseren dan op de bekende maandag- en donderdagavonden op onze academielocatie.’ Ook de training ‘Beleid schrijven met impact’ en zelfs de mindfulness-training hebben een online variant gekregen. ‘Online is een blijvertje’, voorspelt Anouk.

Ontmoeting
Daarnaast is de Dunamare Academie ook weer gestart met trainingen op de eigen locatie in het Spaarne College. Op beperkte schaal, drie trainingen per avond met maximaal acht mensen. ‘.We hebben bij de ontwikkeling van het programma direct rekening gehouden met de beperkingen van corona’, zegt Anouk. ‘En we willen toch zoveel mogelijk proberen de trainingen in onze prachtige nieuwe locatie door te laten gaan. Het wezen van de academie is de ontmoeting. Het leren van en met elkaar. Ik ben erg verrast door de animo en opkomst. We hebben een kleiner programma dan normaal, maar we zitten helemaal vol. Iedereen wil leren en zich blijven ontwikkelen.’ Klassikaal worden onder andere de trainingen ‘Jongensdip en meidenstress’ gegeven, over de verschillen tussen meiden en jongens in het onderwijssysteem, maar ook ‘Wat is een goede toets?’ en ‘Assertiviteit en grenzen stellen’.

Wijze lessen
Dit jaar zijn we gestart met incompany professionaliseringstrajecten, die schoolbreed worden aangeboden. Met de auteurs van het boek “Wijze lessen: 12 bouwstenen voor effectieve didactiek” hebben we voor 250 docenten van driescholen een professionaliseringstraject ontwikkeld over effectieve didactiek. Bijzondere van deze trajecten is dat de leerstof gebaseerd is op fundamenteel wetenschappelijk onderzoek in het onderwijs, dat direct gekoppeld wordt aan de praktijk. Stevige trajecten, maar wel trajecten die inhoudelijk erg goed aansluiten bij de professionaliseringsbehoeften van deze scholen en docenten. Voor de Dunamare Academie is deze nieuwe ontwikkeling een enorme toevoeging binnen het programma. ‘Ik ben er erg trots op dat we dergelijke programma’s op maat nu ook kunnen aanbieden. Goed voor de scholen en daarmee goed voor onze leerlingen!’ aldus Anouk.