Sinds enkele jaren werken de negen opleidingslocaties van Dunamare Onderwijsgroep – onder de naam Opleidingsschool H2O- intensief samen met de UvA (het ILO) en de HvA om studenten van lerarenopleidingen een goede leerwerkplek te bezorgen. Op vrijdag 21 september staat de opleidingsschool op de stagemarkt in Amsterdam.
‘Zo’n stagemarkt wordt twee keer per jaar georganiseerd’, zegt opleidingscoördinator van H2O, Carry Jeremiah. ‘Het is dé manier om face to face contact te hebben met onze aankomende stagiaires. Met Opleidingsschool H2O bieden we een breed palet aan ontwikkelmogelijkheden. Alle schooltypen zijn vertegenwoordigd, van vmbo en praktijkschool tot vwo en gymnasium, maar daarbij hebben we ook een goede mix van verschillende aandachtsgebieden. Sport, tweetalig, cultureel, technisch, dalton, maritiem, zakelijk, klassikaal en coachend onderwijs; het zit er allemaal bij. Onze missie is talent voor de klas te krijgen en aan de scholen van Dunamare te binden door bij te dragen aan hun opleiding. Wij hebben een lerarentekort in Nederland, en een tekort aan stageplekken. Voor de goede stagiaires geldt: bij Dunamare kun je makkelijk in- en doorstromen.’

Heel praktisch
Inmiddels is collega en schoolopleider Ingrid Overbeek druk in gesprek met drie studentes. Een tweedejaarsstudente Maatschappijleer heeft zich op dat moment al ingeschreven. Zij stapte resoluut naar de H2O-stand. ‘Ja, ik weet precies wat ik wil. Ik heb zelf op het Ichthus Lyceum gezeten, ik kom uit de buurt, dat schept al een band. Maar de belangrijkste reden: ik heb me ingeschreven voor een stage bij het Maritiem College IJmuiden. Ik ben daar voor een beroepsopdracht geweest en ik vond het er zo’n gezellige sfeer, veel jongens, heel praktisch. Dus ik hoefde niet lang na te denken.’

Plusje, minnetje
Studenten die zich inschrijven vullen een kaartje in met hun gegevens. ‘Dat kaartje geven wij een plusje of een minnetje, afhankelijk van het gesprek’, zegt Ingrid Overbeek. ‘In dat gesprek vragen we naar hun leerdoelen, kijken we of ze ook bij ons passen. Vervolgens moeten zij officieel reageren via de vacaturebank die achter de stagemarkt zit.’ Twee aardrijkskunde-studentes hebben zich inmiddels ook ingeschreven. ‘Ingrid is zo stralend’, zeggen ze. ‘Ze vertelt een goed verhaal, vroeg naar onze sterke en zwakke punten en naar wat we willen leren.’ Structuur en timemanagement hebben ze opgegeven, maar zeggen ze: ‘We kunnen nog zoveel meer leren.’

Omscholen
Langzaam wordt het wat drukker op de vloer. Behalve veel jonge aanstormende docenten zien we ook oudere studenten zich bij de H2O-stand melden. Eén van hen vertelt: ‘Ik ben aan het omscholen, ik werkte hiervoor in de krantenwereld, maar daar zag ik weinig toekomst meer. Ik doe nu een deeltijdopleiding Engels en hoop op een stage op vwo of vmbo. Ik dacht dat vmbo heel heftig zou zijn, maar ik vond het juist heel motiverend.’ Een ander is vierdejaars Frans en gaat wonen in Haarlem. ‘Ik zoek het dus in de buurt. Ik heb mijn bezoekdag op Het Schoter gedaan en hoop me nog te kunnen verdiepen in differentiëren. Daarvoor ben ik op Het Schoter, met veel aandacht voor natuurlijk leren, aan het goede adres.’

Tekortvakken
Wat opvalt tijdens de aanmeldingen is het hoge aantal studenten Engels, Maatschappijleer en Aardrijkskunde. ‘Dit zijn de studenten die echt moeite moeten doen voor een goede leerwerkplek’ zegt Carry. ‘Voor de tekortvakken, zoals wiskunde, Nederlands, Duits en NASK, zijn er altijd stageplekken omdat het aanbod aan studenten veel minder groot is. Zij hoeven zich dus niet per se te presenteren op de stagemarkt.’