Jochem Tollenaar kende Bas Koster, docent wiskunde op Het Schoter. En hij had al kennisgemaakt met H2O op een stagemarkt. Het lijntje was snel gelegd. ‘Het mooie van deze stage is dat ik hier met twee doelen naartoe ben gekomen: ik wilde meer meters maken, veel lesgeven en ik wilde een eigen klas die je een heel jaar kan meemaken.’ En zo is het ook geregeld. Elke woensdag geeft hij les aan twee onderbouwklassen. ‘En dat blijf ik doen tot het eind van het schooljaar’, zegt hij. ‘Mijn doel voor de rest van het jaar is om nog meer wiskundige werkvormen uit te proberen. En ja, daar krijg je alle ruimte voor.’ Bas Koster zit vaak in de klas tijdens zijn lessen. ‘We bespreken een les voor en we evalueren.

Soms geeft hij ook tussendoor aanwijzingen.’ Dat hij een jaar lang dezelfde klassen les kan geven, is een meerwaarde van zijn stage. Hij leert er de groep, met al zijn processen, goed door kennen. ‘Kijk, op de opleiding spelen we situaties, dan nemen de medestudenten de rol van leerlingen in de klas aan. Maar dat is nooit zoals de praktijk. Geen onverwachte situaties, niet de sfeer van de klas na de pauze, of juist op vrijdagmiddag, of de dag na de examenstunt. Dat leer je door het echt mee te maken.’ Leerzaam zijn de schoolgroepbijeenkomsten, waarbij alle stagiaires van de H2O-opleidingsscholen van Dunamare bij elkaar komen en uiteenlopende thema’s of opdrachten worden besproken.

‘Laatst hebben we filmpjes van ons lesgeven bekeken. We kregen feedback op bijvoorbeeld je houding, wanneer ga je zitten of staan of lopen. En hoe is de sfeer in je klas. Omdat het zo’n grote groep is, krijg je heel veel verschillende feedback. Die filmpjes en die feedback, daar word je alleen maar beter van. Alle kritiek is positief van toon. Het is een hele veilige sfeer van beoordelen.’