“Ik ben verrast! 8,5 miljard euro krijgt het onderwijs om de schade aan te pakken die is ontstaan door de sluiting van scholen en universiteiten. Toen ik dat bedrag hoorde, viel ik bijna steil achterover van verbazing. Ik had niet verwacht dat de overheid met haar Nationaal Programma Onderwijs
zo ruimhartig financiële hulp zou bieden. Een mooie erkenning ook dat die hulp hard nodig is.

Behoeftes
“Zoals bekend zijn er leerlingen die veel last hebben van de schoolsluiting. Die zich in hun eentje thuis niet goed redden en extra aandacht nodig hebben. Van hun mentor, van een orthopedagoog, een bijlesleraar of een andere zorgondersteuner. Hoe fijn is het dat we daar nu meer mogelijkheden voor krijgen?
Maar eigenlijk geldt die behoefte voor alle leerlingen. Want tuurlijk, er is een grote groep die het ogenschijnlijk prima doet in de lockdown; ze blijven online voor de camera verschijnen, ze maken hun huiswerk en halen voldoendes. Toch is dat nog geen garantie dat ze sociaal-emotioneel goed in hun vel zitten. Ook die leerlingen hangen nu soms lamlendig op de bank omdat ze niks mogen; ze kunnen niet sporten, niet uitgaan en niet afspreken met hun leeftijdsgenoten.

#aandachtvoorleerlingen
“Ik denk dat veel jongeren een kras hebben opgelopen. Aan ons in het onderwijs nu de taak hoe we die kras zo goed mogelijk eruit kunnen polijsten. Daar zijn we bij Dunamare al een tijdje mee bezig. Wie onze interviewreeks op LinkedIn met de hashtag #aandachtvoorleerlingen volgt, weet dat onze collega’s op de scholen ontzettend hard werken om alle leerlingen het gevoel te geven dat ze gezien worden. Met dit mooie cadeau van de overheid zijn de financiële middelen er nu om dit uit te bouwen.

Maar hoe zet je dat geld in met een lerarentekort op de arbeidsmarkt? Ik denk dat we daar onze creativiteit voor moeten aanboren. Het Haarlemmermeer Lyceum heeft bijvoorbeeld al oud-leerlingen ingeschakeld om bij te springen op school. Een goed idee, veel studenten kunnen prima een dag in de week ingezet worden. We hebben ook een prachtig zij-instroomtraject, laten we daar meer werk van maken. Dunamare heeft gelukkig een mooie infrastructuur om dit in goede banen te leiden.

Andere keuzes
“Ik hoop dat we een transitie in het onderwijs kunnen doormaken waarbij we de lessen die we nu leren in coronatijd vast weten te houden. Bijvoorbeeld de kracht van blended learning. Maar ook de erkenning dat mentale fitheid net zo belangrijk is als – of misschien nog wel belangrijker dan – goede cijfers. Ik hoop dat onze leerlingen de tijd nemen om die fitheid weer op te bouwen. Misschien betekent dat wel dat ze een andere keuze maken dan eerst gedacht. Dat ze nog niet klaar zijn voor vervolgonderwijs bijvoorbeeld en liever nog een jaar langer voortgezet onderwijs volgen.
Mentale fitheid is voor onze medewerkers net zo goed cruciaal. Met de extra ondersteuning kunnen we ook hen ontlasten. Hoe we dat het beste doen, daarvoor nodigen we iedereen van harte uit om met ons mee te denken de komende tijd. Blije leerlingen en blije medewerkers, daar ga ik voor!”