De focus in het VO ligt nu vooral op examenleerlingen en dat is ontzettend belangrijk. Maar álle leerlingen verdienen natuurlijk onze aandacht. Hoe krijg je dat in coronatijd voor elkaar? “We hebben verlichting van de strenge maatregels nodig”, vindt directeur Ronald Smink van het Hoofdvaart College. “Het duurt allemaal te lang.”

Doeners
“De leerlingen op onze vmbo-school zijn doeners”, zegt Smink. “Lang achter elkaar concentreren is voor een flink deel van de leerlingen lastig. Op school is 7 uur achter elkaar les nog wel te doen, omdat je afwisseling hebt tussen praktijk- en theorievakken. Maar thuis zo lang achter de laptop zitten gaat echt niet. Daarom hebben we de roosters aangepast. Ze zijn uiterlijk om 14 uur klaar met de online lessen, daarna werken ze verder aan allerlei praktische opdrachten; eventueel samen met een bevriende klasgenoot. ”

Goed zicht
Om de leerlingen in het schoolritme te houden, heeft de mentor meer contacttijd gekregen in het rooster. Hij of zij polst of iedereen bij de les is, letterlijk en figuurlijk. Ronald: “De mentoren gaan veel in gesprek met de leerlingen, in kleinere groepen, om te bespreken hoe het thuis gaat, of hun werkplek oké is, of ze het nog volhouden. Maar het is lastig om goed zicht te krijgen op hoe het nou écht met iedereen gaat.”

Regels oprekken
De tweedejaarsleerlingen, die een keuze moeten maken voor hun richting in het derde jaar, mogen van het Hoofdvaart College fysiek op school komen om kennis te maken met de beroepsgerichte vakken”, zegt Ronald. “Want we vinden het heel belangrijk dat ze zo goed mogelijk kunnen ‘proeven’ welke richting het beste bij hen past. Afgelopen schooljaar hebben ze ook al verschillende onderdelen gemist vanwege de lockdown.”
Wat verder zou helpen, is als de 1,5-meterregel op school losgelaten zou mogen worden. “Die beperkt ons enorm. We kunnen in de praktijklokalen niet normaal werken, we zitten daar met veel kleinere groepen en de reuring is weg.”

Roostermaker
Ronald hoopt dat er snel verlichting komt van de strenge maatregelen voor het voortgezet onderwijs. “We merken dat de afwezigheid van school nu echt te lang gaat duren voor leerjaar 1, 2 en 3. Voor ons team is het ook een hele klus om met hetzelfde aantal mensen zowel online als live op school lessen te geven. En de roostermaker moet er bijvoorbeeld rekening mee houden dat als een leerling net een praktijkvak op school heeft gehad, er voldoende tijd moet zijn om naar huis te reizen om de theoretische vakken weer online te volgen. Het is al met al een heel kunststuk, hoe we het onderwijs nu voor elkaar krijgen.”