De focus in het VO ligt nu vooral op examenleerlingen en dat is ontzettend belangrijk. Maar álle leerlingen verdienen natuurlijk onze aandacht. Hoe krijg je dat in coronatijd voor elkaar?

“Geef als overheid scholen voldoende ruimte”, zegt rector Nelie Groen van het Coornhert Lyceum. “Wij vangen ruim 60 leerlingen op school op vanwege hun thuissituatie. Dat aantal neemt toe. Ook kinderen die de zelfdiscipline missen om thuis de lessen te volgen, halen we naar school. Dat mag volgens de regels niet, maar is wel nodig.”

Alle online lessen op het Coornhert Lyceum duren 30 minuten en zijn tussen 9.30 uur en 14.00 uur. Nelie: “Ervoor en erna is er tijd voor extra aandacht aan kinderen die dat nodig hebben. Een docent kan met een deel van zijn klas bijvoorbeeld ’s middags online nog wat dieper op de stof ingaan. We hebben daarnaast extra kracht ingehuurd om met 3- en 4-havoleerlingen te oefenen in planning en structurering. Dat zetten we nu ook op voor 2-mavo/havoleerlingen.”

Belangrijk is volgens Nelie dat er meer lucht komt voor de leerling. “Ouders en leerlingen maken zich nu erg zorgen over de overgang. Ze horen alleen maar dat leerlingen achterstanden hebben. Maar waarom moet je vasthouden aan het meten en plannen van voortgang zoals we dat al 20 jaar doen, terwijl de wereld nu zo anders is? Kijk ook samen met de leerling en de ouders waar hun kind het beste naartoe kan en laat het meten los waar dat niet nodig is. Houdt vooral ook op met praten over ‘achterstanden’, dat doet geen recht aan de inspanningen van leerlingen en docenten. Wat heb je nodig voor voortgang? We willen juist garant blijven staan voor een betrouwbaar niveau en een betrouwbare kwalificatie aan het eind van de schoolloopbaan. We zoeken naar mogelijkheden om leerlingen meer tijd te geven als dat nodig is. En we vragen de minister om scholen daar niet op af te rekenen. Kijk positief naar de inspanning en waardeer het maatwerk dat nodig is. Daar gaat het om.”